Способността за упадък

„Защото не зная какво правя; понеже не върша това, което искам“ (Римляни 7:15)

„Способността да се поддаваш на безплодни дейности е най-голямото изкушение“

Способността за упадъкНа моменти се чудя на себе си! Гордея се с напредъка си, но се учудвам колко лесно се връщам към навици и начини на поведение, които в миналото съм определил като нестойностни. Дори на моята възраст това все още ме обърква, също както объркваше Павел: „Защото не зная какво правя“ (Римляни 7:15). Отказвам се от напредъка, постигнат с много усилия и постоянство и се намирам по-близо до мястото, от което съм тръгнал, отколкото мястото, на което трябва да бъда. Способността ми да се поддавам на безплодни дейности е най-голямото изкушение.

Пътя към прогрес може да е предизвикателство, когато мястото, от което тръгваш, все още те привлича (Яков 1:12-15). Изкушението само по себе си не е грях, но духовната зрялост и святост се измерват чрез способността ти да разпознаваш и да отхвърляш всяко изкушение, да се поддадеш на познати, но неефективни начини за справяне с всекидневието.

Никога няма да намериш увереност или израстване чрез връщането си към възможности или места, които са били удобни в миналото. Под заплахата на опасности и надигаща се опозиция, Израел поглеждаше през рамо и с погрешна привързаност към оставеното в Египет: „В сърцата си те се върнаха в Египет“ (Деяния 7:39; Неемия 9:9-17).

Преди да осъдиш строго Израел, прецени собственото си изкушение да се връщаш към негативни емоции, стари предубеждения, неправилно отношение, недостойни апетити, неправилни амбиции и нездравословни навици. Павел насърчаваше и предупреждаваше галатяните: „Христос ни освободи, за да живеем в свобода. Затова останете твърди и не допускайте отново да ви поробят“ (Галатяни 5:1).

Искам да ти покажа няколко Библейски примера на упадък и причините за него:
Трудности при следването: „Поради това мнозина от учениците Му отстъпиха и не ходеха вече с Него“ (Йоан 6:66-69). Алтернативни привързаности: „Защото Димас ме остави, като възлюби сегашния свят“ (2 Тимотей 4:10). Объркващи обстоятелства – след смъртта на Исус и свидетелства за Неговото възкресение, Петър и другите ученици са върнаха към рибарството (Йоан 21:1-5). В момент на уязвимост идва разочарование от хора или ситуации и идващото като резултат обезсърчение и разубеждаване.

Може би днес с почуда се идентифицираш с апостол Павел в борбите му. Той пише: „Защото не зная какво правя; понеже не върша това, което искам, а онова, което мразя, него върша… Понеже желание за доброто имам, но не и сила да го върша. Защото доброто, което желая, не върша; а злото, което не желая, него върша“ (Римляни 7:15-21).

В следващите стихове Павел признава отчаянието си от своята духовна слабост: „Аз съм един окаян човек! Кой ще ме спаси от това тяло, подвластно на смъртта? Бог го прави чрез нашия Господ Исус Христос и аз съм благодарен!“ (Римляни 7:24, 25). Предлагам ти 3 духовни практики, които ще донесат яснота във време на объркванеБожието Слово (2 Тимотей 3:16, 17), примерът на Исус (Евреи 4:14-16) и силата от Святия Дух (Деяния 1:8, Римляни 15:13). Когато те връхлети паника, може да ти се струва, че отговорът е да се върнеш към слабостите си. Божият отговор е да бягаш към сигурно убежище – в Божиите ръце (Притчи 18:10, Псалм 27:5, Псалм 91:1, 2).

Молитвата ми за теб днес е: постави прогреса като свой най-висок духовен приоритет.

Advertisements
%d bloggers like this: